Medlemsmenu

Bivirkninger som hovedpine, utilpashed, krampe i benene og svimmelhed, er almindelige bivirkninger ved at komme i ketose. Så almindelige, at de er navngivet keto influenza. Bivirkningerne er oftest nemme at bekæmpe, og her viser vi dig de mest almindelige bivirkninger, og hvordan du bekæmper dem, så du kan mærke alle fordelene ved keto

Din krop har med stor sandsynlighed spist kulhydrater i de seneste årtier, og skal nu til at omstille sig til fedt. Det kræver tilvænning for kroppen, og helt i starten, sker der nogle fysiologiske ændringer, som du kan mærke.

Du mister for eksempel en stor mængde væske i starten, og sammen med væsken mister du salt. Vi har brug for salt i alle kroppens celler, og saltmangel er oftest skyld i de fleste af symptomerne ved en keto influenza.

Læs om dine symptomer og hvordan du hurtigt kommer over dem

Keto influenza: Hovedpine, svimmelhed og utilpashed

I overgangen fra en normal kost til keto, støder mange på en keto influenza. Det varierer fra person til person, men hvad der er fælles for alle er, at den går over.

I takt med at din krop forbrænder den sidste mængde kulhydrater du har på kroppen, i dine sukkerdepoter i musklerne og i leveren, vil du miste en stor mængde væske og elektrolytter (salte).  Dette kan give dig en følelse af utilpashed, hovedpine, svimmelhed, mindre krampe i f.eks. ben og en øget træthed. Denne tilstand kan forklares med mangel på elektrolytter.

Hvis du oplever nogle af disse symptomer, kan du teste om det skyldes saltmangel på en simpel måde. Drik et glas vand med 0,5 tsk salt. Hvis dine symptomer bliver bedre, skyldes meget af din utilpashed mangel på elektrolytter, om salt består af.

Du kan afhjælpe dine symptomer på flere måder. Du kan spise rigeligt med salt på din mad, eller eventuelt tage et glas varm boullionvand om morgenen. Vælger du animalsk boullion, får du desuden gavn af andre gode stoffer som kollagen.

Salt er ikke bare salt. Der er stor forskellen på kvaliteten af salt, og hvordan den påvirker dig.

Almindelig bordsalt indeholder natriumklorid, som er hvad vi betegner som salt. Det er hvidt, som er et tegn på, at det er urent. Rent salt er gennemsigtigt og klart, og kan have forskellige farver (lyserødt, blåt, m.fl.) alt efter hvilke stoffer det indeholder.

Himalayasalt har en smuk lyserøde farve fra sporstoffer jernoxid. Det har et temmelig højt indhold  af jern, magnesium, kalium, chlorid, fosfor og kalium, samt har det en kende lavere indhold af natrium end alm. salt har. Foruden jernoxid, så indeholder saltet også andre sporstoffer, som er vigtige for vores helbred, hvoriblandt flourid, selen, kobber, zink og selvfølgelig også jod.

Den billigste himalayasalt virker til at være fra Med24, hvor du får 500g for 25 kroner. Vis os gerne, hvis du finder en bedre pris!

Muskelkrampe i benet

Det er meget normalt i overgangen til ketose, at opleve nogle mindre kramper i f.eks. benene. Dette skyldes, igen, mangel på nogle bestemte elektrolytter, nemlig magnesium, et salte som du også udskiller.

Hvis ikke det hjælper med et skud himalayasalt, kan du forsøge dig med et magnesium tilskud, eller hydro tabs, som giver dig det magnesium som dine muskler har brug for.

Hjertebanken

Når du ikke indtager kulhydrater, vil din krop automatisk udskille en del væske, svarende til ca. et par kilo af din kropsvægt. Dette sker fordi kulhydrater “binder” væske i din krop, og fordi din krop har et reservelager af kulhydrater liggende. Den gemmer altså på lidt kulhydrater, som gemmer på væske og salt. Når du mister disse kulhydrater, mister du samtidigt væsken og saltet.

Når din krop har mindre væske, skal hjertet pumpe en lille smule hurtigere og måske lidt hårdere,  for at få blodet cirkuleret i kroppen, svarende til det du plejer. Kroppen har en anelse mindre volumen at gøre godt med, og det er derfor helt naturligt at opleve, at hjertet i perioder pumper hurtigere eller hårdere. Dette kan være en ny følelse for mange, og specielt hvis følelsen kommer umotiveret, imens du f.eks. sidder eller ligger og slapper af.

Hvis du på nogen måder får smerter i brystkassen eller en svær følelse af åndenød (det er ok at skulle trække vejret ind et par ekstra gange, i forbindelse med at hjertet pumper lidt ekstra), skal du søge læge.

Drik rigeligt med vand og indtag ekstra salt, og du vil hurtigt være ovenpå igen.

Mild følelse af lufthunger

Når din krop forbrænder fedt frem for sukker, har den brug for mere ilt “udefra”. Forklaringen er simpel men kan alligevel være kompleks, da forklaringen er kemisk.

Årsagen er, at et kulhydrat indeholder mange flere ilt molekyler end fedt. Kroppen er derfor vant til at få mere ilt fra kulhydrater, men må nu nøjes med en tiendedel. Du kan derfor opleve, at du på keto skal tage en ekstrastor indånding til tider. Det er dog så lidt, at det sjældent er mærkbart, men nogle oplever det.

Du skal ikke på nogen måde opleve decideret åndenød på keto, og hvis du gør dette, bør du ikke nøjes med at forbinde dette med din kost, men i stedet få det undersøgt hos din læge.

Hård mave og forstoppelse

Dit fordøjelsessystem, din mave og din tarme, har til opgave at nedbryde maden du indtager, men de har også til opgave at udskille og tilpasse det overskudende mad igen. Hvis du mangler væske, har dit fordøjelsessystem svært ved at udføre sine funktioner, og du kan derfor opleve at have hård mave eller forstoppelse. En simpel løsning på dette problem, er oftest at drikke mere vand. Drik 2-3 liter vand om dagen i overgangsperioden for at undgå forstoppelse.

Spis grønsager, der er høj på fiber, for at aktivere tarmsystemet mest muligt. Du kan også supplere med 1 spsk psyllium fiber (f.eks. HUSK) i et stort glas vand. Dette har vist sig at have god effekt for mange. Chiagrød har også en positiv effekt på mavetarmsystemets fordøjelse.

Dårlig ånde

Oplever du selv at du har dårlig ånde (eller får du det at vide af din omgangskreds) stammer dette fra det kemiske stof acetone, som skabes når du forbrænder fedt og ketoner. Dette er et typisk tegn på, at du er godt på vej i ketose eller allerede er i ketose, og selvom det ikke er sjovt at have dårlig ånde er det kun midlertidigt.

Det er et tegn på, at du klarer det godt, og det går det oftest væk i løbet af en uge eller to, idet din krop lærer ikke at “lække” ketoner igennem din ånde og igennem dit sved.

Der er enkelte ting du aktivt kan gøre, for at bekæmpe dine dårlige keto ånde. Du kan sørge for at holde en god mundhygiejne, eventuelt bruge mundskyld, spise tyggegummi ofte, drikke vand og indtage dine ekstra elektrolytter, og derefter vente til næste uge og se, om det ikke er stoppet – for det er det højest sandsynligt!

Hvis det ikke stopper, er du måske for langt i ketose (over 4 i ketonværdi), og bør måske mindske dette en anelse

Left Menu Icon