Igennem de sidste år, har vi ledt efter den sprødeste pizza, som også er Keto og LCHF venlig. Faktisk 130 af slagsen! Jeg (red. Nicolai) har kørt pizza indenbors hver fredag i de sidste knapt 2,5 år – Pizza fredag! Det giver tæt på 130 forsøg (minus et par uger) på at skabe den bedste LCHF pizza, så vurderingen du får nu, er ikke for sjov 😅..

Hvis du ikke gider læse andet end opskriften, kan du finde den her: Sprød pizza – Bedre end fathead

Pizzasten og en god LCHF dej

Hemmeligheden ligger både i dejen, men uden tvivl også i metoden. Lad os tage dejen først!

Den klassiske fathead pizza, er lavet af flødeost, almindelig ost, mandelmel og nogle gange æg, og giver oftest et svimlende antal kalorier. Dietdoctors og madbandittens fathead pizza er på helt svimlende kalorier for én pizza (over 1350), da der både er 2 slags oste, og mandelmel, men det er bare slet ikke nødvendigt. Det er uhørt.

Vi siger glem flødeosten i dejen, og lav den bare af smeltet ost, krydderier og mandelmel. Det giver en langt mere sprød pizza, og idet vi putter lidt krydderier i selve dejen, bliver den hammer go’. Så gemmer vi flødeosten til at putte oven på pizzaen, for det er virkelig himmelsk og dybt undervurderet.

Den første del – Pizza dejen

Den bedste blanding af dej vi har fundet er denne, og giver én pizza. Ingredienserne til dejen er disse:

– 150 gram revet ost
– 80 gram mandelmel
– 0,5 tsk oregano
– 0,25 tsk salt
– 0,5 tsk paprika (røget, hvis du har det)

Du smelter først det revet ost i mikroovnen, og blander det derefter med oregano, salt og paprika. Det rører du godt rundt, for at sikrer, at smagen spredes til hele dejen. Tilsæt nu mandelmel, og bland det sammen til en samlede masse. Tag derefter ét stykke bagepapir, og læg pizzaen derpå. Tag et andet stykke bagepapir og læg det ovenpå, og mad pizzaen flad. Form den enten med hænderne, eller ved at bruge en kagerulle, til den størrelse du ønsker.

Vi foldede kanten op, for at give den en sprød skorpe, men det behøver du ikke gøre.

Den anden del – Pizza fyldet

I det første lange stykke tid hvor vi lavede pizza, smurte vi dem med tomatsovs, hvilket jo er ganske normalt. Vi har dog fundet ud af, at smøreost er dobbelt så lækkert, og nogle gange er en blanding af tomatpure og smøreost, helt perfekt!

På pizzaen i billedet brugte vi:

– 40 gram tomatpure
– 4 spsk flødeost

Derefter har vi tilføjet bacon, pepperoni, jalapeños, frisk mozzarella, men her er en liste over en hel masse LCHF fyld, du kan putte på pizzaen:

Grønsager: Svampe, tomater, løg, pepperfrugt (liberal), squash, rucola, oliven,
Kød: Kødpølse, pepperoni, skinke, kylling, bacon, rejer, røget laks, oksekød/kødboller, pølser,
Ost: Revet ost, mozzarella, feta,
Andet: Æg, pesto, avocado, kapers, ansjoser

Tredje del – Bagningen / Grillning af pizzaen

Vi lavede vores på vores gas-grill, med en pizzasten.
Hvis du laver din på grill, skal du smække den op på 250-300° C med pizzastenen i, og lade pizzastenen være i denne temperatur i ca. 10 minutter.

Metoden til at få den over på pizzastenen:
Hvis du har fulgt vores vejledning ovenfra, har du din pizza på et stykke bagepapir. Klip bagepapiret, så det passer med pizzaen. Det gør vi, for at der ikke går flammer i bagepapiret, hvis det for eksempel stikker ud over pizzastenen.

Flyt bagepapiret med pizzaen over på pizzastenen. Lad den bage i grillen i ca. 3-5 minutter. Derefter er pizzaen ved at have en hård skorpe, og du kan føre den over på noget andet (f.eks. en metalplade egnet til pizzasten), fjerne bagepapiret og lægge pizzaen tilbage på pizzastenen.

Bag pizzaen i ca. 15 minutter, eller indtil den virker sprød og den har fået den helt rigtige farve!

Find hele opskriften på den sprødeste LCHF og Keto pizza her: Den sprødeste pizza: Bedre end fathead

Så er der kun tilbage at sige God fornøjelse!