Vind gavekort på 450,- kr

Vind et gavekort på 450,- kroner til functionalfoods.dk

Vi udtrækker en vinder den 10. hver anden måned, og vinderen får direkte besked. I mellemtiden sender vi dig guldkorn om Keto, vægttab og sundhed.

Functionalfoods er vores søsterselskab, og vores høje standarder er lagt i de fysiske sundhedsprodukter – Prøv vores Fitbar, Bone broth eller andre gode sager.

🧠 Hvad sker der i kroppen på Keto?

Det er en stor ændring for kroppen, at skulle vende sig til, at bruge fedt som sin primære energikilde.

Specielt, hvis den har været vant til, at spise mange kulhydrater. Vi kigger derfor nu lidt på, hvad der sker i kroppen, når man spiser almindelig mad, og hvad der sker i kroppen, når man spiser Keto mad.

Kulhydrater er, når alt kommer til alt, sukker, lige bortset fra kostfibre. Kostfibre er særligt grove, og kroppen, så kroppen ikke kan optage dem, men de hjælper med andre ting i fordøjelsen.

Kulhydrater kommer i forskellige former og variationer, og i bund og grund, er formene et spørgsmål om, hvor hurtigt kroppen kan nedbryde og omdanne dem til sukker, også kaldet glukose, som den bruger i cellerne som energi.

Når kroppen har omdannet kulhydrater til glukose, ender det i blodbanen. Her svømmer det rundt, indtil det kan blive flyttet ind i cellerne, hvor det kan blive brugt som energi.

For at sukker kan blive flyttet fra blodbanen og ind i cellerne, kræver det insulin.

Insulin bliver derfor automatisk produceret af din krop, hver gang du spiser noget, og specielt, hvis det du spiser er kulhydrater.

Der er en sammenhæng imellem en høj mængde insulin, og en lav mængde fedtforbrænding, og faktisk følges disse to oftest ad, hvorfor det giver mening, at gå efter en lav insulinproduktion (og dermed en lav mængde kulhydrater man indtager), hvis det er fedtforbrænding man er ude efter!

 

Hvordan levede vi i urtiden?

Før i tiden levede de fleste mennesker på Keto, og det betyder blandt andet, at din krop er god til at leve sådan, når den først har vænnet sig til det igen. Vi er vant til at være normalvægtig, vant til at forbrænde fedt, og vi er vant til, at leve af grøntsager og kød.

Så uanset om det er en livsstilsændring du søger, eller bare et kortvarigt vægttab, vil vi godt væde med, at du på den ene eller anden måde bliver lidt inspireret af, at vende tilbage til den måde at spise på, som har gjort os til dem vi er i dag.

Der er dog det lille dilemma, at vi er vant til at gøre A men gør B. Det betyder, at der er nogle overgangssymptomer på vej til ketose, som mange støder på. Det er simpelthen kroppens omstilling til en anden måde at spise på, som du måske ikke har gjort i meget lang tid.

 

Overgangssymptomer på Keto

Når du ikke spiser kulhydrater, bruger kroppen som nævnt af de lagrede kulhydrater du har i kroppen, dine sukkerdepoter.

Sukkerdepoter binder vand i kroppen, og det betyder, at for hvert gram sukker du har lagret, har du 3-4 gram vand. Når din krop bruger af sukkeret, udskiller den derfor også væsken, og du vil derfor opleve, hvad mange ser som et meget hurtigt vægttab i de første par uger.

Det har konsekvenser, at kroppen pludseligt mister en stor mængde væske, og årsagen er, at du ikke kun mister væske, men at kroppen også udskiller mineraler. Det er mineraler som kroppen, i modsætning til vandet, faktisk har brug for, og det er faktisk mineralerne der gør, at du kan føle dig ved siden af dig selv, i starten af Keto.

Det er mineralerne, eller manglen deraf, der giver dig det vi kalder overgangssymptomer på vej i ketose.

Det der sker, er derfor en slags eskapade effekt, hvor du først bruger dine sukkerdepoter, og så udskiller kroppen væske og mineraler, men hvad kan du så gøre ved det?

💧 Drik masser af væske, specielt i starten af Keto
🧂 Giv din krop mineralerne tilbage, ved at spise grøntsager og tilføre ekstra salt til din mad*

*Helst himalayasalt, da denne indeholder 80 forskellige mineraler, hvoraf almindelig bordsalt indeholder 2 mineraler.

 

Selve overgangssymptomerne og hvordan de løses ⭐️

Du kan føle, at du er langsom i hovedet, svimmel, utilpas eller alment dårlig. Derudover kan du opleve nogle specifikke symptomer som øget puls, dårlig ånde, reduceret fysisk ydeevne (i starten), muskelkramper og oppustethed og forstoppelse.

Her får du en liste omkring, hvad de forskellige symptomer betyder, at du mangler.

Generelt set, er det en god idé i starten, at drikke meget væske, og spise ekstra salt, enten som et saltshot af 1-2 gram, eller ved at tilsætte eksta salt på din mad.

Det vi primært ser er, at kroppen mangler magnesium, kalium eller natrium, og symptomerne varierer således:



 

Så hvad er vigtigt at huske?

Kroppen vil altid favorisere kulhydrater over protein og fedt, når det kommer til forbrænding
Kulhydrater i kosten gør, at insulinproduktion stiger, som mindsker fedtforbrænding

Kulhydratholdige fødevarer er billig mad, der er let at producere til mange mennesker
Før i tiden spiste mange naturligt mad, men nu er det erstattet af en stor mængde meget kulhydratholdige fødevarer

På vej i ketose oplever mange overgangssymptomer, som fx. hovedpine og træthed
Overgangssymptomer (keto influenza) skyldes oftest mangel på mineraler / elektrolytter

 

Opsummering af grundprincipper

Der er et par “grundprincipper”, der kan sætte dagsordnen for, at du lykkedes med den lille omvæltning, som er Keto.

For det første er det vigtigt, ikke at gøre det “problemet” større end det er. Hele fordelen med Keto mad er jo, at du netop kan spise dig mæt, og at du kan spise mad, som oftest er lækkert og smagfuldt.

Du går ikke rundt og føler dig sulten eller lav på energi (efter overgangsbesværet), og faktisk oplever mange det præcist modsatte.

Vi inddeler principperne i 2 dele. Den ene er i overgangen til Keto, og den anden er, når du føler, at du er ovre overgangssymptomerne.

Grundprincipperne i starten af Keto
🥗 Følg den madplan vi har lavet sammen, og hvis du afviger, så spis salat, kød og sunde fedtstoffer.
💦 Drik masser af vand
🧂 Spis ekstra salt på din mad. Eller tag et salt shot med 1-2 gram himalayasalt
🍩❌Hold dig fra kulhydrater og sukker i det første lille stykke tid
🔥 Vær bevidst omkring, at overgangen eksisterer, og at du lige skal igennem det

⚡️ Brug 10 minutter på at se din madplan igennem, og skift retter ud med en anden, hvis du finder en ret, du ikke tror du bryder dig om. Gør det nu, i stedet for når du skal til at lave mad 😊

Vil du vide mere?

Kunne du tænke dig at vide mere om de gode bagvedliggende ting der foregår i kroppen på Keto, og hvordan det hele spiller sammen, eller har du bare mange spørgsmål omkring, hvad du må og ikke må, så kan du købe vores Ketoliv grundbog.

 

Tjekliste inden Kickstart

✔️ Valgt dato for Kickstart
✔️ Lavet en personlig madplan
✔️ Udfyldt din vægtdata
✔️ Tjekket madplanen igennem i på 5-10 minutter
✔️ Lært lidt om Keto
✔️ Købt ind og forberedt det du kan inden startdagen..

 

Så er vi klar til at gå i gang. Vi klarer det her! Bare husk – Minimum 28 dage!


▶️ Har du spørgsmål eller kommentar, så stil det herunder 👇

Left Menu Icon