Vind gavekort på 450,- kr

Vind et gavekort på 450,- kroner til functionalfoods.dk

Vi udtrækker en vinder den 10. hver anden måned, og vinderen får direkte besked. I mellemtiden sender vi dig guldkorn om Keto, vægttab og sundhed.

Functionalfoods er vores søsterselskab, og vores høje standarder er lagt i de fysiske sundhedsprodukter – Prøv vores Fitbar, Bone broth eller andre gode sager.

🍔 Hvad sker der, hvis du spiser et måltid med mange kulhydrater?

Her skal vi snakke lidt om, hvad der sker, hvis du vælger at spise et meget kulhydratholdigt måltid, når du i forvejen lever Keto.

Vi vil fra start sige, at det ikke er banlyst, men at du i dine 4 uger her, skal lade være. Ellers kan vi ikke hjælpe dig, hvis du ikke følger planen vi har lagt sammen.

 

Hvorfor i det hele taget overveje, at have et syndigt måltid?

Et måltid med kulhydrater, fx. i social sammenhæng med venner/veninder/højtid eller lignende, kan bidrage med positive ting, når de er meget sjældne, men det er op til den enkelt at vurdere, om det giver værdi, og om det er noget for dig. Vi lægger fakta ud omkring, hvad du kan forvente, og fortæller dig fordele og ulemper.

 

Det kan bidrage med noget positivt mentalt

Keto er mere striks end andre måder at spise på, og for mange kan det være svært at holde den rene linje over meget lang tid (4 uger er ikke lang tid, så vi snakker mere end 4 uger her!). Livet handler om mere end vægttab og sundhed. Det handler også om at nyde nogle af de ting, som livet har at tilbyde.

Hvis du altid holder den helt rene linje, kan du efter lidt tid miste motivationen og smide hele tallerken på gulvet. Det er helt normalt at hårdt arbejde skal belønnes, og lad os se det i øjenene – keto kan til tider være rigtig hårdt arbejde.

Objektivt set, er der ikke noget der taler for, at et cheat meal rent fysisk skulle være sundt, eller styrke dit vægttab, når du er på keto. Når vi ser på fordelene, er det derfor ikke kroppen, men sindet vi skal fokusere på.

I et langsigtet perspektiv, kan det faktisk være en fordel for dig at have et cheat meal, hvis du er typen der brug for at blive belønnet for dit hårde arbejde, og mærke, at det hele er umagen værd. Et cheat meal giver dig lov til at skeje ud i en meget begrænset periode, og kan skabe plads til motivation på ny, så du igen er klar til at klø på. Bare husk at det hedder et cheat meal, og ikke en cheat day eller en cheat week. Forstår du?

Der kan dog være nogle negative konsekvenser, ved at tage et måltid, der ikke stemmer overens med din nuværende spisemåde.

 

Ulemperne ved et cheat-meal

  • 1. Du bliver sparket ud af ketose

En af de klare fordele ved keto, er når du er i optimal ketose. Når du er i ketose har du fedt som din primære forbrænding, og høster nogle af fordelene ved dette.

 

Hvis du er i ketose og pludseligt spiser et måltid der er rigt på kulhydrater, vil din krop straks begynde at forbrænde disse. Det sker fordi kulhydrater er nemmere at forbrænde, og kroppen derfor prioriterer dem.
Overvej at spise kulhydraterne taktisk

Du kan bruge kulhydraterne taktisk, ved at spise dem før eller efter hård fysisk aktivitet. Det er hvad vi kalder en pulssnack, fordi din krop forbrænder dem med det samme du spiser dem, og du hurtigt kan overgå til fedtforbrænding igen. Du kan spise en pulssnack lige inden træning eller lige efter.

Hvis du lige har lavet fysisk aktivitet, og du derfor har tømt dele af dine sukkerdepoter, vil din krop bruge dele af kulhydraterne til at fylde dine depoter op igen. Og hvis du laver fysisk aktivitet lige efter du har spist et lille cheat meal, kan du også redde din ketose. I dette tilfælde vil din krop forbrænde kulhydraterne her og nu, og omsætte dem til energi med det samme, og så er du måske tilbage til udgangspunktet.

Den eneste måde du kan undersøge om et cheat meal sparker dig ud af ketose, er ved at undersøge det, enten med urin-sticks, ved hjælp af en blodprøve eller med en analysator der måler dine ketoner i din udåndingsluft. Mange bliver overrasket over, enten hvor lidt eller hvor meget der faktisk skal til, for at de ryger ud af ketose. Prøv dig selv ad, og se hvor din grænse er.

 

  • 2. Et cheat måltid kan eksplodere dit blodsukker

Keto er populær blandt mange med diabetes 2. Årsagen er, at du på keto kun påvirker blodsukkeret minimalt, da dit kulhydratindhold er i bund. Du har derfor et stabilt blodsukker.

Hvis du ikke er vant til at spise kulhydrater (og dermed er insulin sensitiv, som det hedder), kan dit blodsukker faktisk stige endnu mere, end hvad det ellers ville have gjort på en normal kost. Og det kan desuden være meget usundt for dig, hvis du har diabetes. Hvis du ikke er vant til at spise kulhydrater, og pludseligt indtager en stor del, kan du derfor opleve blodsukker svingningerne, der er meget større end normalt.

  • 3. Cheat meal sender dig måske tilbage til Keto influenza

For at komme i ketose, er de fleste nødt til at bekæmpe en mindre keto influenza. Keto influenza indeholder oftest hovedpine, svimmelhed, træthed og utilpashed, og det er noget ingen ønsker at gennemgå unødvendigt.

Et cheat meal kan forårsage, at du ødelægger ketose, og skal starte helt forfra igen. Det kan være en bjerg at skulle bestige, hvis det er noget du kommer til at gøre ofte, og det kan ødelægge hele mange ting, hvis du ikke orker at bekæmpe influenzaen endnu en gang. Vi ser dog, at jo mere du bevæger dig ind og ud af ketose, jo hurtigere kommer du over det, eller jo færre symptomer får du faktisk generelt.

Hvis dette er konsekvenser du oplever, kan det virke som om, at der er en hel masse at miste, men kun meget lidt af opnå, ved at have et cheat meal. For andre kan et cheat meal faktisk være lige det helt modsatte. I stedet kan det fungere som en belønning for det hårde arbejde du har lavet hidtil.

Så cheat meal eller ej?

Uanset om du vælger at have et cheat meal eller ej, kender du nu til konsekvensen. Det er din helt egen sag, om det er noget du vil gøre brug af eller ej. En periodisk keto kaldet Cyclical Ketogenic Diet (CKD), er faktisk fuldstændig normal og bruges af mange, specielt atleter. Motivation spiller en fatal rolle for, om man lykkedes med sine målsætninger på lang sigt, og hvis et cheat meal kan gøre en verden til forskel for, at du langsigtet når dine mål, er valget vidst ikke så svært alligevel.

Her i starten, er det dog vigtigt, at du undgår at synde, fordi din krop er i gang med at vende sig til nogle anderledes ting. Så det er nu, du skal være stålfast.


▶️ Har du spørgsmål eller kommentar, så stil det herunder 👇

Left Menu Icon