Vind gavekort på 450,- kr

Vind et gavekort på 450,- kroner til functionalfoods.dk

Vi udtrækker en vinder den 10. hver anden måned, og vinderen får direkte besked. I mellemtiden sender vi dig guldkorn om Keto, vægttab og sundhed.

Functionalfoods er vores søsterselskab, og vores høje standarder er lagt i de fysiske sundhedsprodukter – Prøv vores Fitbar, Bone broth eller andre gode sager.

❓ Hvorfor virker Keto så godt til vægttab?

Til din overraskelse, kan jeg fortælle dig, at Keto rent teoretisk ikke er bedre, end andre måder at tabe sig på. I studier der sammenligner mindskelsen af kulhydrater med mindskelsen af kalorier, er de to metoder, faktisk tæt på, at være lige gode – Altså hvad angår vægttab at gøre.

Men grunden til at Keto er så overlegen på den lange bane er, at Keto tilbyder nogle vilkår, der gør det nemmere at holde fast i kosten. Det er ikke som en hurtig vægttabskur, hvor man sulter sig selv, men på Keto kan man spise sund mad, der er holdbart at leve efter.

Du taber dig på Keto, fordi:

  1. At du spiser mad, der øger mæthed/mindsker sult.
  2. At du spiser en kost, hvor du undgår mad med en høj kalorietæthed, som oftest fører til, at du overspiser mere, end du faktisk har lyst til og brug for.
  3. Du har nemmere ved at være i et naturligt kalorieunderskud, uden hverken at føle dig sulten, være påvirket på energiniveauet eller føle, at du går på kompromis/er på kur

På keto spiser vi protein og fibre fra grøntsager, der øger mætheden, og vi holder os fra kalorietæt mad som fx raffinerede kulhydrater. Vi begrænser kulhydraterne så meget, at vi producerer ketoner, som har en meget appetitnedsættende effekt, og på baggrund af det, bliver vi mindre sulten. Samtidigt med det, er det faktisk en mere energikrævende process for kroppen, at forbrænde fedt frem for kulhydrater, men det vender vi tilbage til.

Strukturen af maden

Strukturen af maden betyder utrolig meget, for der er stor forskel på, om kroppen skal nedbryde en blåbærmuffin eller en spidskålssalat med frisk avocado – også selvom den samlede mængde kalorier måske er den samme. Faktisk er strukturen så afgørende, at et fald i kulhydrater på blot 10 % af den samlede mængde daglige kalorier giver en øget forbrænding på 52 kalorier [2]. Ved at mindske mængden af kulhydrater i din mad med fx 80 % kan du øge din forbrænding med op til 400 kalorier om dagen. Det giver et ekstra vægttab på 10 kilo over tre år for en almindelig 30-årig mand – et ekstra og helt ubesværet vægttab på 10 kilo [1], udover det, du rent faktisk taber dig på normalvis.

Ghrelin, det sultregulerende hormon

Når din mavesækken er tom, frigøres der store mængder af hormonet ghrelin til blodet. Det fortæller hjernen, at den skal starte en sultfornemmelse. Når der kommer føde i mavesækken, falder produktionen af ghrelin med det samme, og sultfornemmelsen forsvinder. Jo færre kulhydrater, du spiser, jo mindre ghrelin producerer din krop. Og det er som sagt afgørende for, om du føler sult eller ej.

På keto er ghrelin derfor naturligt lavt, og det samme er sultfornemmelsen. Herligt, ik’? Årsagen kan være, at kroppen på keto er bedre til at skabe energi fra fedt. Så i stedet for at kroppen afventer at få energi fra kosten, så skaber den selv energien direkte fra sine fedtdepoter. Den har derfor masser af energi til rådighed og behøver ikke i samme grad stimulere en sultfornemmelse for at få tilført energi [2].

På Keto kan du tabe dig, uden at være sulten

Ketos popularitet skyldes primært, at det gør det muligt at tabe sig uden at være sulten. Vi er i kalorieunderskud, uden at vi reelt kan mærke det, for vi har både masser af energi, og vi mærker grundlæggende ingen sult. Jeg siger ikke, at man ikke kan tabe sig ved udelukkende at tælle kalorier – det kan man sagtens – men er det behageligt? Sjældent. Ketos principper er noget nyt, og jeg ved det godt – det gør vægttab mere kompliceret end blot at tælle kalorier og spise mindre portioner, men i vores Kickstart forløb, har vi taget den del, som er kompliceret, og smidt den væk 😊

Som kronen på værket, stiger din forbrænding, når din krop skal nedbryde fedt frem for kulhydrater.

Du starter derfor dagen (nærmest), med at være i kalorieunderskud, så længe du holder dine kulhydratindtagelse lav! ⭐️

Kilder:


▶️ Har du spørgsmål eller kommentar, så stil det herunder 👇

Left Menu Icon