Ketodiæten kan laves svær, og den kan laves nem. Her får du ketodiæten i 4 simple trin.

Principperne er nemlig i sig selv ret nemme. Lad os kigge på den simple version af ketodiæten, og hvis du har brug for mere vejledning, kan du søge videre på ketoliv, eller spørge efter personlig hjælp på vores facebook

Den nemme forklaring på LCHF og ketodiæten

Når du spiser en kost som er LCHF, lavt på kulhydrater og højt på fedt, sker der nogle spændende ting i din krop. Efter en periode, skifter din krop fra at forbrænde kulhydrater, til at forbrænde fedt.

Det har denne fantastiske effekt på din krop, at du altid har energi til rådighed, og du undgår derfor mange ubehagelige ting, og samtidigt taber du store mængder fedt, i forhold til andre måder at spise på.

 

 

Her er 4 fordele ved at spise på en ketodiæt, kontra en normal kost

4 fordele ved at spise på en ketodiæt

1. Du har altid energi til rådighed

  • Normal mad

Du har konstant brug for tilføre kroppen energi udefra, for at føle dig rolig, afslappet og i godt humør. Den kan godt forbrænde fedt, men den er dårlig til det, og vil hellere skrige på flere kulhydrater, end at forbrænder det fedt du allerede har på kroppen (medmindre du sulter dig selv)

  • Ketodiæt

Din krop har al den energi til rådighed den har brug for, igennem det fedt du allerede har på kroppen. Uanset om du spiser eller ej, forbrænder kroppen fedt, og du oplever derfor ikke konsekvenser på dit humør eller din energi. Faktisk føler du dig godt tilpas det meste af tiden..


2. Du har stabilt blodsukker hele tiden

  • Normal mad

Når du spiser kulhydrater, skifter dit blodsukker fra at være højt (når du lige har indtaget maden), til at være lavt (når det er lang tid siden du har spist). Det har store konsekvenser på din energi, og du vil opleve at gå fra at være fuld af energi, til at føle dig energiløs

  • Ketodiæt

Dit blodsukker er stabilt hele tiden, fordi det hovedsageligt kun er kulhydraterne fra kosten der påvirker dit blodsukker. Dem har du eliminieret, og du vil derfor opleve, at dit blodsukker reguleres automatisk, i et roligt og behageligt leje.



Den blå linje er dit blodsukker på en ketodiæt, mens den røde linje er når du spiser kulhydrater.


3. Du føler dig mere mæt

  • Normal mad

En normal kost kan have en høj mæthedsfornemmelse, men det kræver masser af fuldkorn og grove produkter. Det er bestemt vejen at gå, hvis du vil spise kulhydrater, men det er ikke den vej største delen tager. De fleste inddrager boller og hvid brød i sin kost, slik, myslibarer, kage og kiks, og det har en meget dårlig mæthedsfornemmelse, sammenlignet med rigtig mad, som ketodiæten tilbyder

  • Ketodiæt

LCHF tilbyder rigtig mad, i form af mættende proteiner, fedtstoffer og masser af kostfibre fra salater. Det er alt sammen mættende og rigtig mættende kost, og du vil derfor på en ketodiæt opleve en mæthedsfornemmelse, du ikke har oplevet andre steder. Det er dog først noget du oplever, når du kommer i ketose. Før ketose, kan du opleve øget sult, men det er kun midlertidigt


4. Du taber mere fedt

  • Normal mad

Når du spiser normal kost, taber du fedt på kroppen, når du er i kalorie underskud. For at du kan tabe dig, er du derfor næsten nødt til at opleve lavt blodsukker, og alle de konsekvenser det medfører, som vi viste tidligere. Det er altså først, når du sulter din krop for kulhydrater, at den forbrænder af fedtet du har på kroppen, og når du ikke er vænnet til det, vil det føles ubehageligt!

  • Ketodiæt

Din krop er vant til at forbrænde fedt, og den forbrænder gladeligt fedt, uanset om du indtager mad eller ej. Du behøver altså ikke sulte dig selv, for at tabe dig. Dette er den ene fordel, men der er endnu flere.

Fedt er “sværere” at forbrænde end kulhydrater, og kroppen bruger derfor mere energi på at nedbryde fedt til energi, frem for kulhydrater. Det betyder for dig, at du faktisk kan spise det samme antal kalorier i fedt, sammenlignet med kulhydrater, og stadigt tabe dig. Det er helt unikt.


 

Konklusion:

Ketose er effektivt fedttab

Ketodiæten er effektivt fedttab, men ikke nok med det, bringer det utrolig mange andre fordele med sig. Her har vi nævnt de 4 bedste, men vi behøver slet ikke at stoppe her. Ketodiæten har mange indirekte fordele som værende sygdomsbekæmpende. Den virker effektiv imod en række sygdomme, som du kan læse meget mere om her. Hvis du vil vide meget mere om ketodiæten som fedttab, kan du læse en LANGE artikel her. Under disse artikler, finder du masser af kilder på videnskabelige undersøgelser, der understøtter vores udtalelser.

 

Prøv et par gode keto opskrifter

frokost


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/ketoliv.dk/public_html/wp-content/themes/gillion/inc/elements/blog-posts-categories.php on line 494
6.0
Avocado, porchetta og pekansalat med valgfrit kød
5.0
Fantasifuld blomkålssalat med soltørrede tomater

morgenmad


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/ketoliv.dk/public_html/wp-content/themes/gillion/inc/elements/blog-posts-categories.php on line 494
15.0
Smoothie bowl, blåbær, hindbær & græsk yoghurt 10%
5.0
Røræg med chiafrø og appelsinskald

aftensmad


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/ketoliv.dk/public_html/wp-content/themes/gillion/inc/elements/blog-posts-categories.php on line 494
7.0
Rødvinsbrasierede svinekæber med grøntsagsmos
4.0
Kyllinge enchilada suppe