Vind gavekort på 450,- kr

Vind et gavekort på 450,- kroner til functionalfoods.dk

Vi udtrækker en vinder den 10. hver anden måned, og vinderen får direkte besked. I mellemtiden sender vi dig guldkorn om Keto, vægttab og sundhed.

Functionalfoods er vores søsterselskab, og vores høje standarder er lagt i de fysiske sundhedsprodukter – Prøv vores Fitbar, Bone broth eller andre gode sager.

🍬 Kan jeg spise kulhydrater som træningsboost?

Kulhydrater er i sig selv ikke onde. Kulhydrater er oftest ernæringsfattige, og når vi snakker sundhed og vægttab, er det smartere at få sine kalorier fra mad, der er mere ernæringstæt. Når det er sagt, så tjener kulhydrater et formål, og det er oftest som energi.

Som du jo allerede ved, omsættes kulhydrater som regel hurtigt som forbrænding, fordi glukose (sukker, der ligger i blodet), er nemt og hurtigt at forbrænde til energi. Hvis vi derfor tager udgangspunkt i kulhydrater som ekstra energi – ikke vores primære energi, idet vi på Keto har store mængder energi til rådighed, i form af fedt og ketoner, men som ekstra energi.

Hvornår kan kulhydrater være en fordel?

Når du forsøger at opnå muskelvækst, er én af de afgørende kriterier, at du stimulerer dine muskelfibre tilstrækkeligt, for at du signalerer til kroppen, at den skal genopbygge musklerne større end tidligere. For dette sker, kræver det, at du har presset musklerne til sit yderste, uden at presse dem så meget, at du får skader. Kulhydrater kan derfor have sin ret, som et supplement til tidspunkter, hvor du kan mærke, at du ikke har energi.

Med forbehold
Som du jo ved, findes der en overgangsperiode på Keto, hvor du vil føle dig svagere og måske udtømt for energi. Det går over, og du bliver efter nogle uger eller en måned tid løftet til et punkt, hvor din primære forbrænding kommer fra fedt. Når dette sker, er det nemmere at have energi til træning, og i den mellemliggende periode, gavner det dig ikke, at bruge sukker som et boost inden træning. Det kan det derimod godt gøre på tunge dage, når du allerede er i ketose. Det kalder vi for en pulssnack.

En smartere definition af en pulssnack

En pulssnack definerer vi som en snack, der afviger fra din normale måde at spise på, og som du indtager, med formålet at have mere energi til, når du om lidt øger din puls. Uanset om du er i ketose eller ej, vil din krop prioritere at forbrænde kulhydrater, når de indtages. Det er derfor vigtigt, at du bruger en pulssnack smart, og indtager den lige inden din træning, sådan at du forbrænder den øjeblikkeligt under træning, og efterfølgende er tilbage på fedtforbrændingen.

Derudover skal du huske på, at din krop har noget der kaldes glykogendepoter, som er lagret glukose. Din krop sørger hele tiden for, at have en lille portion glukose liggende klar, som den kan bruge, hvis det bliver nødvendigt. Der har oprindeligt være en energi-buffer fra urtiden, som vi kunne bruge, hvis vi eksempelvis blev jagtet eller endte i en situation, hvor vi var nødt til at slås. Når du træner hårdt, og du ikke har indtaget kulhydrater, bruger du bl.a. dele af disse depoter.

Hvor mange kulhydrater giver så mening at indtage som pulssnack?

Hvor mange kulhydrater, der giver mening for dig at indtage, afhænger af din træning. Oftest er det kun nødvendigt at bruge en pulssnack som en god start, så du kommer ordentligt i gang. Et eksempel på en pulssnack kan eksempelvis være:

  • – En mellemstor banan (105 gram, spiselig del): 21 gram kulhydrater
  • – En kiwi (60 gram, spiselig del): 11,7 gram kulhydrater
  • – Mørk chokolade 70% (25 gram, f.eks. Marabou): 10 gram kulhydrater 
  • – En håndfuld mandler (50 gram): 3,9 gram kulhydrater
Men husk. Hvis du indtager en pulssnack på 150 kalorier inden træning, og du forbrænder 300 kalorier, har du kun forbrændt 150 kalorier, udover den efterforbrænding du opnår på grund af muskelvækst. Indtag derfor kun en pulssnack, når du kan mærke, at det virkelig er nødvendigt.

🏃‍♀️ SKAL jeg dyrke motion?

Vægttab er et resultat af, at du forbrænder flere kalorier end du spiser, hvor Keto hjælper dig med, at holde et kalorieunderskud, uden at du føler dig træt og sulten hele tiden.

Motion, som forbrænder kalorier, hjælper dig dermed også til at tabe dig mere.

Det er derfor en god idé at motionere, men husk op, at motion er mange ting. At leve med dine børn kan være motion, og at gå tur med hundene, kan også være motion.

Vi anbefaler, at du forsøger at bevæge dig så meget som du kan, og hvis du er klar på at løbe eller cykle en tur her og der, så gør det! Men hvis du er mere til gåture eller let motion, så vælg den løsning.

Motion handler mest om, at vælge den motionstype, der gør, at du kan gøre det kontinuerligt, og det samme siger evidensen. Hvis du knokler for meget til den, kan du hurtigt blive demotiveret og tabe gejsten. Så er det til enhver tid bedre, at vælge en lavere intensitet, og så holde fast i dine gode vaner.

Motioner derfor, fordi du synes det er sjovt, hyggeligt eller rart, og ikke fordi du skal presse dig selv udover kanten. Det skal være sjovt, for at det er holdbart.

🍿 Må jeg snacke udover madplanen?

Som udgangspunkt nej, så hold dig til planen.

Det eneste tidspunkt vi reelt set synes, at du godt må snacke lidt, er hvis du om aftenen ikke kan sove pga. sult, så tag en lille bid ketoegnet mad, og sov sødt.

Hvis du snacker om aftenen eller imellem måltiderne, så modarbejder du dig selv, og det du har gang i. Det er vigtigt at huske på, at hvis du er i gang med at tabe dig, vil flere unødvendige kalorier, kun gøre tingene sværere for dig selv.

Sukkerholdige drikkevarer, usunde snacks der spises uden egentligt at smage eller nyde dem, og konstante mellemmåltider, er komplet unødvendige for at holde dig glad og sund, og du bør som udgangspunkt ikke snacke under dit Kickstart.

🥤 Må jeg drikke Pepsi Max?

Vores holdning til sukkerfri sodavand er, at det ikke bidrager til noget for din sundhed. Det er uden sukker, hvilket er godt, men det er på bekostning af andre sødestoffer som aspartam. Sagen er derfor den, at det sagtens kan indgå, hvis det tilfredsstiller dig (måske i stedet for at spise søde sager?), og det dermed hjælper dig på anden vis, udover din sundhed.

Kan du ikke undvære din Pepsi Max, og gør det måske, at du kun drikker sukkerfri sodavand, i stedet for at snacke alt muligt andet, så kan det godt give mening.

Det påvirker ikke dit insulin niveau og dit blodsukker, og det kan ud fra dette perspektiv godt indgå på Keto.


▶️ Har du spørgsmål eller kommentar, så stil det herunder 👇

Left Menu Icon