Vind gavekort på 450,- kr

Vind et gavekort på 450,- kroner til functionalfoods.dk

Vi udtrækker en vinder den 10. hver anden måned, og vinderen får direkte besked. I mellemtiden sender vi dig guldkorn om Keto, vægttab og sundhed.

Functionalfoods er vores søsterselskab, og vores høje standarder er lagt i de fysiske sundhedsprodukter – Prøv vores Fitbar, Bone broth eller andre gode sager.

🙏 Er du mere eller mindre sulten, end du plejer?

Det er ved at være tid til nu, at vi laver en slags status på din sult.

For nogle er portionerne faktisk for store, og for andre er portionerne slet ikke store nok. Så hvad gør vi ved det?

Statustjek –

– Føler du dig stadig mæt et par timer efter du har spist?
– Føler du dig meget sulten om morgenen?
– Oplever du, at du ikke kan sove, fordi du er sulten?
– Du bliver måske ikke prop-mæt efter du har spist, men har du behov for det?

Lad mig fortælle dig et par ting om sult.

Det er vigtigt, at vi ikke går rundt og er sulten hele tiden, men hvis dykker ned i, hvad sult egentligt er, så er det nemmere at forstå, og måske acceptere en vis mængde sult.

Sult er en simpel kemisk og hormonel reaktion

Sult er i sig selv blot en kemisk reaktion, der er forårsaget af flere ting. Sult skyldes ikke nødvendigvis, at du mangler hverken energi eller næring, men det er et hormonrespons, som stimuleres, når din mavesæk er ved at være tom. Betyder en tom mave, at den nu skal fyldes igen, eller at du er ved at løbe tør for energi? Nej, slet ikke!

Ghrelin er hormonet der er hovedansvarlig for din sult, og det er beviseligt påvirket af kulhydrater. Når dit indtag af kulhydrater er lavt, er dit sultrespons som regel også lavt. Det er bare ikke sikkert, at det er det lige nu, så hvad skal du gøre, hvis du føler dig sulten? [1]

Så hvad vi gør vi ved sulten

1. Spørg dig selv, om den er god nok? Er du sulten, fordi du ikke spiser nok eller mangler energi? Og så sulten i vejen for, at du kan lave de ting du ønsker?

Hvis ikke, så behøver du ikke spise. Har du meget fedt, som du ønsker at tabe, så er det en process du skal over, hvor du ikke behøver tilføre konstant energi udefra, men i stedet skal bruge energi fra dine fedtdepoter.

2. Drik vand, drik kaffe (eventuelt med en lille sjat mct olie/kokosolie/piskefløde), eller dyrk noget fysisk aktivitet, da disse oftest sætter gang i andre ting, som stopper din sultfornemmelse.

Derudover skal du se sult som bølger. Sult kommer og går, og bare fordi du er lidt sulten nu, betyder det ikke, at du vil være det hele dagen eller natten. Det er okay at være sulten en gang i mellem, og vi behøver ikke gøre mere ud af det, end at fokusere på noget andet, så længe vi ved, at det går over.

Alle på Keto: Sulten forsvinder

Størstedelen af alle på Keto fortæller, at deres sultfornemmelse og sukkertrang forsvinder hen af vejen, og det vil din også gøre, så længe du holder dig fra sukker, kulhydrater og søde sager. Så stol på, at det nok skal gå over.

QA: Kan du ikke sove, fordi du er sulten?
Søvn er vigtigt, og hvis du ligger og prøver at sove, men du simpelthen ikke kan sove, fordi din mave knurrer så meget, så spis lidt mad. Der skal meget, meget lidt mad til, for at maven holder mund, i hvert fald for en stund, hvor du har mulighed for at lægge dig til at sove. Så tag en lille smule mad uden kulhydrater, og læg dig så til at sove 😴 🛌

Kilder:
[1] Zigman JM, Bouret SG, Andrews ZB. Obesity Impairs the Action of the Neuroendocrine Ghrelin System. Trends in Endocrinology and Metabolism: TEM. 2016 Jan;27(1):54-63. DOI: 10.1016/j.tem.2015.09.010.


▶️ Har du spørgsmål eller kommentar, så stil det herunder 👇

Left Menu Icon